Pages


Wednesday, October 13, 2010

Suku Akhir Piala Malaysia 2010: Selangor vs Kelantan - Perang Penyokong

Perlawanan yang dijangka paling panas sememangnya PANAS. Dua jagoan dalam Liga Malaysia bertemu di dalam padang dan penyokong di dalam dan luar stadium. Keputusannya seri, Selangor 0-0 Kelantan dan ianya akan disambung di Kota Baru pula untuk pusingan kedua.

Tetapi yang menjadi fokus utama perlawanan semalam ialah pergaduhan ataupun perang antara kedua-dua penyokong yang menyebabkan kematian. Satu kematian adalah di sebabkan sesak nafas dan terdengar ura-ura ada yang mati ditikam. Penulis tak nafikan kes mati ditikam BOLEH berlaku dengan keadaan di stadium yang lansung tidak terkawal.

Dalam stadium, perang mercun antara kedua-dua penyokong menambah seri persaingan antara kedua-dua pasukan. Tetapi apabila melibatkan orang-orang awam seperti keluarga, ibu mengandung, wanita-wanita lain, kanak-kanak, ini amat merisaukan. Seat, botol, batu dan sebagainya berterbangan dalam stadium. Penulis berada antara paling hampir dengan sempadan penyokong bersama-sama rakan-rakan seperjuangan. Polis, FRU dan Rela gagal mengawal provokasi kedua-dua set penyokong yang akhirnya di bawa ke luar stadium. 

Setiap penjuru dan ruang Stadium Shah Alam dipenuhi pergaduhan. Pantang nampak jersi lawan, penyokong-penyokong ini akan menyerang samaada dari penyokong Selangor mahupun Kelantan. Depan mata penulis sendiri, seorang penyokong Kelantan dipukul dengan tragis oleh beberapa orang penyokong Selangor. Dan begitu jugalah sebaliknya di penjuru lain stadium. Kawan penulis sempat menyelamatkan penyokong tersebut sebab kalau dibiarkan sesungguhnya kematian adalah pengakhirannya.
Suasana tegang dan huru-hara ini berterusan dan pihak berkuasa juga ada yang turut dibelasah. Dengan stadium yang hampir penuh dengan penyokong, pihak berkuasa yang di tempatkan amat sedikit. Susah untuk mengawal dua set musuh bolasepak Malaysia alaf baru ini.
Beberapa blog ada bercerita tentang Tragedi Oktober ini. Gambar-gambar juga banyak tersebar, apalagi video-video kejadian ini. Rasanya anda sendiri mampu mencari di laman facebook dan web-web penyokong negeri terbabit. Kesimpulan dari penulis, ini adalah suasana yang menambah rencah dalam bolasepak Malaysia. 

Ada komen-komen yang berkata, di liga luar tidak pernah berlaku perkara sebegini. Langsung tidak tahu akan suasana bolasepak di luar tetapi mengeluarkan pendapat langsung tidak bernas. Komen-komen adalah dari pendokong kuat liga luar ataupun penulis panggil mereka sebagai lalang. Mereka cuma sokong liga luar tetapi tidak mengikuti "blood scenes" liga-liga luar dan kelab yang mereka sokong. Mereka tidak nampak sebenarnya sama saja semua liga bolasepak di dalam dunia ini. Pergaduhan antara penyokong sentiasa berlaku cuma sebenarnya boleh dielakkan sekirannya ada kawalan dari pihak berkuasa.

-keypadlock-

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails